FORMATION OF MARKETING COMMUNICATIONS TOOLKIT FOR A DEVELOPMENT PROJECT
Abstract
Objective. The article is devoted to the study of current issues of ensuring effective interaction with key stakeholders during the implementation of development projects and to the formation of the necessary marketing communications tools for this, taking into account their target orientation. Methods. The use of methods of analysis and synthesis, identification and grouping, systematization, descriptive modeling and logical generalization made it possible to determine the target orientation of marketing communications of various types, build a model of successful communication with potential consumers of a real estate object and streamline the stages of the sequence of forming the marketing communications toolkit of a development project. Results. It has been established that development companies are playing an increasingly important role in the domestic real estate market, creating conditions for the effective implementation of development projects. The conditions for the functioning of development companies put the task of establishing effective external and internal communications to the forefront. It has been proven that marketing communications should accompany the entire process of implementing a development project from its initiation to completion. It is proposed to pay careful attention to the formation of marketing communications tools and their thoughtful application during the implementation of the project. The decisive importance of marketing communications during the implementation of a development project is proven. Types of target orientation of marketing communications and their orientation towards interaction with various groups of stakeholders are considered. Scientific novelty. Based on the systematization of scientific works in the field of marketing activities a model of successful communication with potential consumers (buyers, tenants) of a real estate object has been built. A sequence of forming a marketing communications toolkit for a development project has been proposed, which is based on the application of the Pareto principle. Practical significance. Using the proposed sequence allows you to form an effective marketing communications toolkit, taking into account the impact of individual tools on stakeholder awareness, their level of trust in the project, and strategic decisions and actions.
References
Багорка М. О. Комплексна аналітична оцінка маркетингової діяльності підприємств як основа прийняття антикризових управлінських рішень. Вісник соціально-економічних досліджень: Одеський національний економічний університет. 2023. № 1-2(84-85). С. 106–117.
Башинська І. О., Поповенко Н. С. Категоріальний апарат маркетингових комунікацій. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія : Економічні науки. 2012. Вип. 31(1). С. 236–240.
Белз О. Інтернет-інструменти в маркетингу. Вісник Львівського університету. Серія економічна. 2019. Випуск 56. С. 316–322.
Березюк В. О. Інструментарій маркетингових комунікацій в інтернет-середовищі: класифікація та специфіка використання. Ефективна економіка. 2021. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8824 (дата звернення: 08.02.2025)
Білецький І. В. Маркетингова стратегія суб’єктів будівництва житлової нерухомості на споживчому ринку. Проблеми економіки. 2022. №4. C. 133–139. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2022-4-133-139 (дата звернення: 08.02.2025)
Борисенко О. С., Фісун Ю. В., Ткаченко А. Я. Інструменти маркетингових інтернет-комунікацій як складник механізму управління. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. 50. С. 85–91. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct50-14 (дата звернення: 08.02.2025)
Ілляшенко Н. С., Мельник Ю. М. Вибір маркетингових інструментів на основі матриці позиціонування «стадія життєвого циклу товару – ціна – стадія кризи». Вісник Сумського національного університету. Серія «Економіка та менеджмент». 2010. № 6/1. С. 133–139.
Зубченко В. В., Герасименко І. О., Осипенко Н. Н. Маркетингові комунікації в умовах війни: виклики та напрями впливу на купівельну поведінку. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-20 (дата звернення: 08.02.2025)
Лепа Р. М., Солоха Д. В., Коверга С. В. та ін. Маркетинг та менеджмент: методи, моделі та інструменти: монографія. Донецьк : ТОВ «Східний видавничий дім», 2012. 250 с.
Сало Я. В., Кочевой М.М. Маркетингові комунікації в умовах воєнного періоду: зміни та особливості. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-45 (дата звернення: 08.02.2025)
Цурська Б. Г., Бухта С. В. Новітні інструменти маркетингової комунікаційної політики. Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія : Економічні науки. 2020. № 10(1). С. 149–156.
Фісуненко П.А., Анферов А.А. Класифікації маркетингових інструментів та їх застосування в девелопменті. Науково-виробничий журнал «Бізнес-навігатор». 2025. Випуск 1 (78). C. 8–13. URL: http://www.business-navigator.ks.ua/journals/2025/78_2025/4.pdf (дата звернення: 08.02.2025)
Bahorka M. O. (2023) Kompleksna analitychna otsinka marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv yak osnova pryiniattia antykryzovykh upravlinskykh rishen [Comprehensive analytical assessment of marketing activities of enterprises as a basis for making anti-crisis management decisions]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen: Odeskyi natsionalnyi ekonomichnyi universytet – Bulletin of socio-economic research: Odessa National Economic University, vol. 1-2(84-85), pp. 106–117.
Bashynska I. O., Popovenko N. S. (2012) Katehorialnyi aparat marketynhovykh komunikatsii [Categorical apparatus of marketing communications]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia : Ekonomichni nauky – Collection of scientific works of Cherkasy State Technological University. Series: Economic Sciences, vol. 31(1), pp. 236–240.
Belz O. (2019) Internet-instrumenty v marketynhu [Internet tools in marketing]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia ekonomichna – Bulletin of Lviv University. Economic Series, vol. 56, pp. 316–322.
Bereziuk V. O. (2021) Instrumentarii marketynhovykh komunikatsii v internet-seredovyshchi: klasyfikatsiia ta spetsyfika vykorystannia [Toolbox of marketing communications in the Internet environment: classification and specifics of use]. Efektyvna ekonomika – Effective Economy, vol. 4. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8824 (accessed February 8, 2025)
Biletskyi I. V. (2022) Marketynhova stratehiia subiektiv budivnytstva zhytlovoi nerukhomosti na spozhyvchomu rynku [Marketing strategy of residential real estate construction entities in the consumer market.]. Problemy ekonomiky – Problems of Economy, vol. 4, pp. 133–139. Available at: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2022-4-133-139 (accessed February 8, 2025)
Borysenko O. S., Fisun Yu. V., Tkachenko A. Ya. (2020) Instrumenty marketynhovykh internet-komunikatsii yak skladnyk mekhanizmu upravlinnia [Marketing Internet communications tools as a component of the management mechanism]. Infrastruktura rynku – Market Infrastructure, vol. 50, pp. 85–91. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct50-14 (accessed February 8, 2025)
Illiashenko N. S., Melnyk Yu. M. (2010) Vybir marketynhovykh instrumentiv na osnovi matrytsi pozytsionuvannia «stadiia zhyttievoho tsyklu tovaru – tsina – stadiia kryzy» [Selection of marketing tools based on the positioning matrix “product life cycle stage – price – crisis stage”]. Visnyk Sumskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Ekonomika ta menedzhment» – Bulletin of Sumy National University. Series “Economy and Management”, vol. 6/1, pp. 133–139.
Zubchenko V. V., Herasymenko I. O., Osypenko N. N. (2024) Marketynhovi komunikatsii v umovakh viiny: vyklyky ta napriamy vplyvu na kupivelnu povedinku [Marketing communications in wartime: challenges and directions of influence on purchasing behavior.]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-20 (accessed February 8, 2025)
Lepa R. M., Solokha D. V., Koverha S. V. (eds) (2012). Marketynh ta menedzhment: metody, modeli ta instrumenty: monohrafiia [Marketing and management: methods, models and tools: monograph]. Donetsk: TOV «Skhidnyi vydavnychyi dim».
Salo Ya. V., Kochevoi M. M. (2024) Marketynhovi komunikatsii v umovakh voiennoho periodu: zminy ta osoblyvosti [Marketing communications in wartime conditions: changes and features]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol. 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-45 (accessed February 8, 2025)
Tsurska B. H., Bukhta S. V. (2020) Novitni instrumenty marketynhovoi komunikatsiinoi polityky [The latest tools of marketing communication policy.]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal "Internauka". Seriia : Ekonomichni nauky – International scientific journal "Internauka". Series: Economic Sciences, vol. 10 (1), pp. 149–156.
Fisunenko P. A., Anferov A. A. (2025) Klasyfikatsii marketynhovykh instrumentiv ta yikh zastosuvannia v developmenti [Classifications of marketing tools and their application in development]. Naukovo-vyrobnychyi zhurnal «Biznes-navihator» – Scientific and production journal "Business Navigator", vol. 1 (78), pp. 8–13. Available at: http://www.business-navigator.ks.ua/journals/2025/78_2025/4.pdf (accessed February 8, 2025)